Akčný príbeh, história alebo ešte niečo viac?

Autor: Juraj Institoris | 26.7.2012 o 14:36 | Karma článku: 5,61 | Prečítané:  496x

Boj o moc, intrigy, znásilnenia, útek, násilná smrť či zúfalý smútok. Znie to ako výber z dnešnej ponuky televízneho programu, tieto prvky však v sebe tentokrát nespája seriál, ale historický príbeh o kráľovi Dávidovi a jeho synovi Absolónovi. Keďže všeobecne známa o Dávidovi je snáď len príhoda s Goliášom, môže takýto drsný príbeh otca a syna mnohých prekvapiť. Nepíšem však o ňom preto, aby som samoúčelne zaujal jeho akčnými scénami, ani preto, aby som rozšíril dejepisné poznanie staroveku. Hlbšie štúdium ma doviedlo k odkrytiu nového rozmeru v texte, ktorý nás zastavuje.

Celý príbeh Dávida a Absolóna sa rozprestiera na siedmych kapitolách 2.knihy Samuelovej. Pozornosť však upriamim len na záver, ktorý je v 18.kapitole. Predchádzajúci kontext hovorí o neschopnosti Dávida zvládnuť svojich synov a ambícií Absolóna zmocniť sa trónu. To sa mu aj z časti podarí a Dávid musí utiecť z Jeruzalema. Aby bolo zjavné, že už nie je možné zmierenie a všetci v krajine si musia vybrať za koho sa postavia, zmocní sa Absolón vedľajších žien Dávida, ktoré zostali v meste.

Hlavné scény príbehu:

1. Pred bojom - Na začiatku 18.kapitoly dáva kráľ Dávid rozkazy vojsku pred rozhodujúcou bitkou. Sám sa chce zúčastniť, ale ľud mu to nechce dovoliť. Aj keď je kráľ, prekvapujúco uposlúchne ich hlas a zostáva v zázemí. Predsa však dáva jeden špeciálny rozkaz - pri boji majú ušetriť život jeho syna.

2. Boj a chytenie Absolóna - Boj sa viedol v lese a tento terén zjavne vyhovoval Dávidovi. Nepriateľské vojská sa zrejme nevedeli zorientovať a tak sa stalo, že sa Absolón ocitol proti presile. Skôr ako by došlo k boju sa však zachytil na strome, zatiaľ čo jeho mulica utiekla preč. Absolón zostal zranený bezmocne visieť na strome.

3. Dilema - Absolón je bezbranný a živý, čo s ním teraz? Jeden vojak odniesol správu veliteľovi Joábovi. Ten sa divil, prečo hneď Absolóna nezabil, veď by mu zato aj dobre zaplatil! Vojak však odmietol striebro, nechce ísť proti Dávidovmu rozkazu.

4. Absolónov koniec - Joáb sa nechcel ďalej zdržovať a išiel za svojím - vrazil do Absolóna tri kopije a jeho zbrojnoši ho „dorazili". Telo hodili do hlbokej jamy a zasypali hŕbou skál. Vytvorili tak výstražný pomník. Hneď ako bol Absolón mŕtvy, Joáb zatrúbil a ohlásil tak koniec krvavej bitky. Víťaz bol jasný a boj sa mohol skončiť.

5. Správa o víťazstve - Nastal čas informovať kráľa. Achímaac je nadšený a chce odovzdať kráľovi dobrú správu. Joáb ho odhovára, tuší, že Dávida bude viac zaujímať stav jeho syna ako víťazstvo. Achímaac si však nedá povedať, beží a zvestuje kráľovi pokoj a víťazstvo. Jeho nadšenie mizne po Dávidovej otázke: „Má pokoj môj syn Absolón?" Achímaac nedokáže odpovedať a celú „dobrú správu" oznamuje až ďalší posol.

6. Smútok nad víťazstvom - „Kráľ s rozochvením vystúpil do hornej miestnosti nad bránou a plakal. Cestou vzlykal: Syn môj Absolón! Syn môj! Syn môj Absolón! Radšej som mal ja zomrieť namiesto teba. Absolón, syn môj, syn môj! ... V ten deň sa pocit víťazstva zmenil celému vojsku na smútok." (2.Sam 19,1.3)

Ak máme pochopiť význam a dôsledky tohto príbehu, musíme si správne zodpovedať kľúčovú otázku: Mal Absolón zomrieť? Mal Joáb poslúchnuť Dávida? Môžete sa dokonca zamyslieť, ako by ste konali Vy na mieste, keď rozhodujete o živote a smrti Absolóna.

Na základe menšieho prieskumu odhadujem, že väčšina nesúhlasí s Absolónovou smrťou. Avšak to je chybný úsudok! Kľúčová myšlienka v tomto príbehu totiž znie: Syn musel zomrieť, aby nastal pokoj v krajine. Len smrť syna a spravodlivý trest mohli priniesť krajine mier. Absolón si totiž nepripúšťal vinu a Dávid Absolóna príliš miloval, než aby ho dokázal zvládnuť. Zajatie Absolóna by spôsobilo len odklad k jeho ďalšej vzbure.

Tento trest bol jediný spravodlivý. Absolón sa vzbúril voči Hospodinovmu pomazanému a zapríčinil tým vojnu a smrťou pre 20 000 mužov, ktorý sa nechali zviesť a nasledovali ho. Absolón bol opak Dávida vo vzťahu k moci. Dávid aj ako pomazaný dlhé roky čakal, znášal prenasledovanie, a na trón nastúpil až po smrti jeho pochybného predchodcu. Absolón naopak dlhodobo intrigoval, vzbúril sa, zneuctil svojho otca a usiloval o jeho život. V tejto situácií mohla nastať spravodlivosť jedine jeho smrťou.

Uchopenie hlavnej myšlienky - Syn musel zomrieť, aby nastal pokoj - otvára dvere pre tzv. typologický výklad a odhalenie prorockého rozmeru textu. Smrť Dávidovho syna Absolóna a jej okolnosti sú až zarážajúcim predobrazom smrti iného Dávidovho Syna - Ježiša Krista.

Otec musel zostať stranou - Viete, čo by sa stalo, ak by aj Dávid išiel do boja? Absolón by nemohol zomrieť, lebo Joáb ani nikto iný by si v Dávidovej prítomnosti nedovolil na neho siahnuť. Ako Dávid musel zostať v ústraní, platilo to aj pre Boha Otca pri utrpení Jeho Syna. Aj keď má všetku moc na nebi i na zemi, nemohol ju použiť, aby pomohol Synovi.

Dohadovanie o smrti - Skôr než padol rozsudok, veľa sa rozprávalo, ako naložiť so synmi. Chladnokrvný a pragmatický Joáb je predobrazom veľkňazov s ich konštatovaním: „Vy nič neviete, ani neuvážite, že lepšie bude pre vás, keď jeden človek umrie za ľud, a nezahynie celý národ." (J 11,49-50). Vojak sa však na rozdiel od Judáša nedal uplatiť striebrom.

Syn visí na dreve - Zomieranie oboch Dávidových synov je až neskutočne podobné. Obaja bezmocne visia na dreve obklopení nepriateľmi. Zomierajú, keď visia na dreve „medzi nebom a zemou". Hodná pozornosti je aj kopija, ktorá tam oboch prebodáva.

Pochovanie - Ani jeden zo synov Dávida sa nedočkal riadneho pohrebu a naopak, ich telo bolo prikryté kameňom, aby sa k nemu už nikto nedostal.

Dobrá správa - Pôvodný text vo veršoch 19-32 spomína až 9-krát dobrú správu ako podstatné meno alebo sloveso - ohlasovanie dobrej správy. Slovná zhoda s pojmom evanjelium na tomto miestne nie je náhoda. Naopak jasne ukazuje aké od seba neoddeliteľné sú obe zložky evanjelia: isté a definitívne víťazstvo, prinášajúce radosť a mier, ale aj zmienka o najvyššej možnej cene, ktorú toto víťazstvo stálo.

Smútok Otca - Často hovoríme o utrpení Syna, veď najmä to spomínajú evanjeliá. Dávidov zúfalý žiaľ nad vzbúreným synom, keď by bol dokonca radšej zomrel na miesto neho, však odhaľuje bolesť Boha Otca. Nielen Syn bol pre hriech na kríži opustený Otcom, ale aj Otec prekonáva bolestnú stratu jediného Syna.

Čo starý príbeh znamená pre nás? Po prvé vidíme, ako Boh vložil evanjelium do svojho Slova dávno predtým (cca 1000 rokov), než sa uskutočnilo. Ďalej spoznávame cenu, ktorú museli Otec a Syn zaplatiť, aby ľudia mohli byť vyslobodení z vojny a chaosu, resp. zo zničujúcej moci hriechu. Príbeh nás však aj núti nasledovať jedného zo synov - buď v nás víťazí svojvôľa a vzbura Absolóna, čo prinesie len beznádejnú spravodlivosť, teda smrť za vlastné hriechy. Alebo môžeme náš život poddať Kristovi a nechať zomrieť Jeho za všetky naše zlyhania. Veď On dal svoj život dobrovoľne, aby sme my mohli žiť v pokoji.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Firmy nutne potrebujú ľudí, z Ukrajiny im ich vláda dovoliť nechce

Na jar minister práce Ján Richter hovoril o možnosti vpustiť na náš pracovný trh ľudí z tretích krajín v odvetviach, v ktorých to bude potrebné.

EKONOMIKA

Právnici, ktorí radili pri predaji Eurovey a príchode Číňanov

Právnické firmy pre SME a The Slovak Spectator ukázali top obchody, pri ktorých radili.

ŠPORT

Za Slovanom stále cítiť pachuť vytunelovaných harvardov

Medzi majiteľmi je dodnes firma zapletená do tunelovania harvardských fondov.


Už ste čítali?